1887

oa Litnet Akademies : 'n Joernaal vir die Geesteswetenskappe, Natuurwetenskappe, Regte en Godsdienswetenskappe - "Moetie rai gammattaal gebrykie" : die gebruik en waarde van 'n Tienerkaaps in gedrukte advertensies

 

Abstract

Adam Small het met sy gebruik van Kaaps in sy dramas en digbundels daarin geslaag om Kaapse Afrikaans as literêre skryftaal te vestig. In hierdie studie word aan die hand van Howard Giles se sogenaamde Kommunikasie-akkommodasieteorie (Communication Accommodation Theory) en Hoeken, Swanepoel, Saal en Jansen (2009) se teoretiese model oor boodskapvorme as gesprekstimulus ondersoek ingestel of 'n Tienerkaaps ook suksesvol as advertensietaal ingespan kan word in die gedrukte media. Die persepsies van Kaapse Afrikaanssprekende tieners oor die gebruik van hul Tienerkaaps in die gedrukte media is ondersoek aan die hand van twee tipes advertensies: 'n produkadvertensie (KitKat) en 'n advertensie oor MIV-toetsing. Vir elk van die twee tienertaaladvertensies is 'n ooreenstemmende Standaardafrikaanse advertensie geskep. Twee afsonderlike eksperimente is uitgevoer onder graad 10- en 11-leerders in Kaapstad vir die twee tipes advertensies. Die bevindinge van die studie dui daarop dat die gebruik van 'n Tienerkaaps in gedrukte advertensies positiewe reaksies ontlok by Kaapse Afrikaanse tieners, ongeag die aard van die boodskap. Nie net beskou die tieners die gebruik van hul tienertaal in die gedrukte advertensies as "gevaarlik"/"duidelik" ("cool") nie, maar hulle identifiseer ook beter met die spreker van Tienerkaaps en vind die spreker sosiaal aantreklik. Die gebruik van 'n Tienerkaaps in die advertensies dien ook as stimulus vir verdere gesprekvoering oor die advertensies.


Adam Small, with his use of Cape Afrikaans in his dramas and poetry, succeeded in establishing Cape Afrikaans as a literary language of writing. Although CA is regarded as the dialect with the most extensive exposure in literary works (Coetzee 2005), very little is known about its effectiveness in non-literary texts. This study examines whether the use of a teenage Cape Afrikaans (henceforth TCA) could be employed successfully as a language of advertising in the print media, what speaker and language perceptions the use of a TCA in print advertisements will evoke, and whether the use of such a variety in print advertisements will stimulate conversations.
TCA is rooted in the geolect Cape Afrikaans (henceforth CA). An analysis of the (informal) spoken data collected among a sample of grade 9-11 learners at Zwaanswyk High School in Retreat (Cape Town), revealed that TCA corresponds linguistically (to some extent) with CA as discussed by Klopper (1983) and Kotzé (1984).

Loading

Article metrics loading...

/content/litnet/8/3/EJC62311
2011-12-01
2016-12-08
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error